Back To Top
Etický kodex pedagogického pracovníka
*Škola uplatňuje princip rovných příležitostí. Pedagogický pracovník nakládá
obezřetně s důvěrnými informacemi o žácích, nikdy jich nepoužije v neprospěch
a znevýhodnění žáka či posílení své pozice.
*Škola vytváří takové pracovní prostředí, které je založeno na vzájemném
respektu a budování otevřené komunikace a partnerství. Pedagogický pracovník
má právo na informace o dění ve škole a má právo se vyjadřovat ke všem
záležitostem týkajících se chodu školy resp. navrhovat změny.
*Škola očekává od svých zaměstnanců bezúhonnost. Pedagogický pracovník si je
vědom toho, že neetické chování je nepřijatelné nejen u něj samého, ale i u jeho
kolegů. S pedagogickou prací je neslučitelné takové jednání, které je v rozporu
s dobrými mravy a to i mimo pracoviště. Pedagogický pracovník je povinen
chovat se a jednat tak, aby nepoškozoval dobré jméno zaměstnavatele.
*Škola usiluje o spravedlivé odměňování zaměstnanců. Škola investuje do rozvoje
svých zaměstnanců (DVPP, vzdělávání sborovny a další vzdělávací aktivity a
akce).
*Soustavným sebevzděláváním si pedagogický pracovník prohlubuje a rozvíjení
své profesionální kompetence. Sebevzdělávání realizuje v zájmu svém, žáků resp.
školy. Vedení školy toto sebevzdělávání podporuje, umožňuje a řídí.
*Své poznatky pedagogický pracovník předává kolegům a snaží se je uplatnit ve
výchovně vzdělávacích činnostech ve škole. Pravidelně provádí sebehodnocení
své práce. Má právo na seberealizaci.
*Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a
demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí a dovedností.
* Pedagogický pracovník chápe svou úlohu ve smyslu pomáhající profese,
uplatňuje rovný přístup ke všem žákům. Odmítá všechny formy diskriminace
nebo chování, které utlačuje druhé.
* Pedagogický pracovník respektuje psychickou a fyzickou autonomii a jedinečnost
jak žáků, tak u rodičů. Stejně tak respektuje svou osobnost, své potřeby.
*Pedagogický pracovník rozvíjí schopnosti a dovednosti žáků podle jejich
možností s ohledem na vývojové potřeby a možnosti dané věkovou odlišností.
Rozvíjí všestranně potenciál žáka, zachovává a rozvíjí vhodné prostředí pro
výuku a výchovu.
*Než pedagogický pracovník užije vůči žákům kázeňský postih, čerpá ze všech
možností dostupných pozitivních motivačních prostředků.
*Pedagogický pracovník neznevažuje profesionální způsobilost kolegů. Chápe, že
otevřená komunikace a spolupráce je zásadním mechanismem v procesu
organizování výchovného a vzdělávacího procesu.
*Pedagogický pracovník spolupracuje s kolegy a dalšími profesionály i laiky
v zájmu vzdělávání žáků. Pedagogický pracovník v pracovním kolektivu
preferuje týmovou práci, při prosazování svých cílů dbá na dané strategie a cíle
školy jako celku. O vzniklých problémech otevřeně komunikuje za účelem řešení.
*Pedagog je povinen se seznámit s informacemi o specifických výchovně
vzdělávacích potřebách žáků (IVP), které vzdělává. Má právo tyto informace
požadovat
* Pedagogický pracovník si je vědom, že svým pozitivním chováním a jednáním
ovlivňuje žáky. Požadavky na žáka dané školním řádem uplatňuje pedagogický
pracovník i na sebe.
***
„Jestliže žáci hledí na učitele a vidí v něm takovou bytost, jakou by sami rádi byli,
pak jim učitel dal dar, jenž má stejnou hodnotu jako veškeré jím poskytnuté vzdělání.“
/Fontana/